1.8.15

Kos: Dag 5

Wat betreft het bezoeken van de Embros thermen, krijg je overal de zelfde tip. Gaan heel vroeg of heel laat op de dag want anders is het er veel te druk!

Zodoende gingen wij al vroeg op pad. De parkeerplaats leek leeg, de ezeltjes waren nog niet aan het werk, en behalve een Duits gezin, lag er niemand in het water. Perfect dus. Na wat foto's en wat poedelen in het stinkende warme water zijn we weer aan de klim naar boven begonnen. Gelukkig was het nog niet zo heel warm!

Boven aan de parkeerplaats hebben we in een taverne een broodje besteld als ontbijt. Toch wel leuk om daar vanuit de schaduw de drukte op gang te zien komen! Toen wij even later weer vertrokken, stond de parkeerplaats al behoorlijk vol.

Op de weg naar de Thermen hadden we al een cachespot gezien, en dus zijn we daar nog even voor gestopt. Blijft leuk, geocachen in het buitenland.

Tijd voor nog een dosis geschiedenis!
In de bergen achter Kos-Stad, ligt het Asclepion. Of eigenlijk de resten daarvan. Het was ooit een soort kuuroord waar je naartoe ging om te spreken met of een behandeling te ondergaan van een 'dokter'. Mede omdat Hypocrates op Kos geboren is, en deze voor die tijd erg moderne theorieën uitvoerde, was dit één van de belangrijkere kuuroorden. Hij word dan ook gezien als de grondlegger van de moderne geneeskunde.
Behalven dat er prachtige resten van de gebouwen te zien zijn, was het uitzicht echt heel mooi!

Onze route vervolgend, kwamen we weer door Zia. Dat ziet er zo overdag toch wel een stuk anders uit! De cache die daar lag, hebben we lekker laten liggen, want 'het wandelingetje' dat beschreven werd, vonden wij toch iets te veel van het goede...

Ook door een cache werden we geattendeerd op een aantal mooie stranden aan de andere kant van Kos. De GPS dus maar weer aan gezet en na een half uur rijden kwamen we inderdaad bij een bijna leeg en heel lang 'zand'strand. Iets hoger gelegen in de duinen vonden we de cache. Nog even snel met de voetjes in het water... Brrrr koud!
Gelukkig lag er vlakbij ook een restaurant, en daar hebben we lekker bijgetankt....

Waar nu heen? Gaan we nog verder, gaan we naar Kardemena, of gaan we naar Mastachari? Puur op de gok hebben we voor het laatste gekozen. Het klonk immers wel leuk: haventje, winkeltjes, tavernes en strand! Maar daar aangekomen, hebben we niet eens de moeite genomen te stoppen. Het was zo klein dat het voor ons de moeite niet was...
Dan maar door naar het zoutmeer. Volgens de GPS kon je daar helemaal omheen rijden en dus gingen we op jacht naar de antwoorden van een zgn earthcache die daar weer zou 'liggen'. Helaas had je voor 'helemaal eromheen rijden' een iets andere auto nodig, en dus moesten we weer helemaal om. Maar we hebben 'm gevonden hoor!

Onderweg terug naar huis hebben we ook nog twee caches opgepikt. Eentje in de ruïne van een molen en de andere bij een inmiddels in zee gestorte Duitse bunker uit WOII.

Hoewel het nog vroeg was, waren we allebei blij om weer aan het zwembad te hangen! We zijn er alleen maar weg gegaan omdat we graag nog eens bij Dionysos wilden eten...